Het Miljoenenlijntje
Een klassieke Schienenwagen vult de dienstregeling van de stoomtrein aan
Simpelveld
Het duurste spoorlijntje van Nederland
Simpelveld - De naam 'Miljoenenlijntje' is ontleend aan de hoge aanlegkosten van dit spoorlijntje tussen Schin op Geul en Kerkrade. Eén miljoen gulden (ongeveer €455.000) per kilometer. In vergelijking met de miljarden euro's kostende Betuwespoorlijn en de hogesnelheidsspoorlijn naar Parijs een schijntje, maar begin negentiende eeuw was het een astronomisch bedrag.
Oplopende bouwkosten
De bouwkosten van de spoorlijn liepen zo hoog op omdat er nogal wat tunnels, bruggen en duikers gebouwd moesten worden. Bovendien moesten alle bouwwerken extra stevig worden gemaakt in verband met mogelijke verzakkingen door de plaatselijke mijnbouw. Ook moesten enorme hoeveelheden grond worden verplaatst om hoogteverschillen te overbruggen.Einde van een NS-traject
Op het originele traject van het Miljoenenlijntje, Valkenburg - Kerkrade - Heerlen, rijdt al sinds 1988 geen NS trein meer. Maar gelukkig is het in onbruik geraakte spoorlijntje in ere hersteld en rijdt er regelmatig een (stoom)trein van de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM).Boemelen door Zuid Limburg (Simpelveld)
In de winter rijdt de trein alleen op zondag, in de rest van het jaar op zondag en woensdag. In plaats van de stoomtrein wordt er voor de dienstregeling ook vaak gebruik gemaakt van een zogenaamde 'Schienenwagen'. Een leuk klein rood treintje waarbij je tijdens de rit over de schouder van de machinist kan meekijken.Stations Miljoenenlijntje
Schin op Geul / Wijlre-Gulpen / Eys / Simpelveld / Spekholzerheide / Kerkrade centrum en Simpelveld / Bocholtz / Vetschau.Instappen kan op alle stations (zonder reservering).
Andrew
Zoetermeer
9 augustus deelgenomen aan de zomeravond rit. Er waren vele momenten waarop wij langere tijd stil stonden. De reis duurde 30 minuten langer dan gepland. Het uitzicht werd een groot deel van de rit belemmerd door hoge struiken en bomen. De ondergaande zon hebben wij niet meegemaakt doordat de reis te laat eindigde. Na vele jaren plezier te hebben beleefd aan deze lijn was het dit keer een teleurstelling.
Dan van der Poel
Nederland
De eigenlijke Miljoenenlijn is de spoorlijn Simpelveld-Schaesberg (nu Landgraaf), aangelegd tussen 1925 en 1934.
Wat zegt Nederland?
Gemiddeld 3 sterren
Op basis van 2 stemmen