Dynamietschip
Het wrak van het Dynamietschip in de Rijn bij Spijk
Spijk
Uniek scheepswrak bij Spijk is bij laagwater weer te zien
Spijk - KABOEM! Met een enorme knal vliegt de Elisabeth uit elkaar. Het schip, ook wel bekend als dynamietschip Reimer, ligt klaar voor vertrek en is stampvol geladen met dynamiet. Door de explosie wordt niet alleen de Elisabeth uiteengereten. De ontploffing neemt ook andere schepen mee in haar ondergang. 13 mensen komen om het leven bij het catastrofale ongeval. Wat blijft is een uniek scheepswrak in de uiterwaarden van de Rijn.
Wat er aan vooraf ging
Het is januari 1895 wanneer twee schepen met dynamiet vanuit Keulen onderweg zijn naar Nederland. De lading bestaat uit dynamiet. De eindbestemming is Port Elisabeth, Zuid Afrika, waar het dynamiet gebuikt wordt in de goudmijnen.Het is winter en het water in de Rijn staat hoog. Ook is er kruiend ijs. De douane in Nederland vindt de lading te gevaarlijk om door te varen en sommeert het dynamiet te verdelen over verschillende schepen. Omdat het weer verder verslechtert, wordt de lading tijdelijk opgeslagen aan de Duitse kant van de Rijn. Hier, op de grens met Nederland, is de ene helft van de rivier van Nederland (Spijk) en de andere helft van Duitsland (Griethausen).
100.000 kilo dynamiet verspreid over 1100 kisten. Genoeg voor een explosie die tot in Zuid-Limburg en Friesland is waar te nemen
Een maand later, op 20 maart, is het weer zodanig beter dat de reis kan worden voortgezet. De lading verdeeld over zeven verschillende schepen. Het laden is handwerk. Eerst worden De Gesina, de Vier Gebroeders en de Grete geladen. Aan het einde van de middag wordt de Elisabeth geladen. En dan gaathet gruwelijk mis. De lading ontploft. Kwam het door een botsing tussen de laders? Was het de ruwheid van de beladers of was het de kolenkachel aan boord van het schip? We zullen het nooit weten. Wat we wel weten is dat er 13 mensen bij de ramp om het leven zijn gekomen waaronder de schipper van de Elisabeth en vijf arbeiders. Ook de schade is enorm. Verschillende schepen zinken en de ramen tot in Spijk aan de overkant van de Rijn sneuvelen.
Geert
Lobith
Blijkbaar zijn er ook mensen die wrakroof doen, langs de Rijn verschillende delen van de boot tegen gekomen, terug gebracht naar de boot, tevens brandstichting sporen gezien, gelukking brand het ding slecht. Jammer dat er zo weinig respect is voor historie. Foto’s beschikbaar.
Wat zegt Nederland?
Gemiddeld 5 sterren
Op basis van 1 stemmen