De stoeprand van de Anholtseweg en de Heelweg vormt de grens tussen Duitsland en Nederland
Dinxperlo
Grensgeval Dinxperlo / Suderwick op de Nederlands-Duitse grens
Dinxperlo - Wanneer je als buitenstaander door Dinxperlo loopt is het net of hier geen grens is. Er zijn geen duidelijke grenslijnen, hekken, palen, vlaggen of andere markeringen. Hier wordt net zo makkelijk Duits als Nederlands gesproken en alleen een verkeersbord maakt het onderscheid tussen het Nederlandse Dinxperlo en het Duitse Suderwick. Slechts een eenvoudige stoeprand is de scheidslijn tussen Nederland en Duitsland.
Bonusaanbieding oder Superangebote?
Tweetaligheid is hier de normaalste zaak van de wereld, maar er is natuurlijk wel een verschil tussen de ene (Nederlandse) en de andere (Duitse) zijde. Zo heeft de EU nog niet alle wetgeving en belastingen gelijkgetrokken en dus gaan veel grensbewoners daar waar de prijs het laagste is.
Smokkelen hoeft niet meer?
Smokkelen hoeft niet meer, maar ook vandaag de dag is er nog nog volop grensverkeer voor de jacht op de beste prijs. Waren het vroeger sigaretten, koffie, chocolade en Holländische Butter. Tegenwoordig zijn het huishoudelijke 'Superangebote' en voordelige benzine aan de Duitse zijde. De Nederlandse supermarkt heeft daarentegen weer haar
Käse in de bonusaanbieding.
Duits - Nederlandse bushalte: Aan de linkerkant van de straat heb je een Duits busbordje, aan de rechterzijde een Nederlands busbordje
Duitse of Nederlandse politie?
Snel even aan de Duitse overkant van de weg gaan staan wanneer je aan de Nederlandse kant wordt gecontroleerd op je fietslichtje heeft hier geen zin. De politie is hier als eerste in Europa bi-nationaal en mag aan weerszijden van de grens handelen. Ook het politiebureau is één.
De nacht van 1963
Hoe je 50 miljoen gulden in een nacht verdient
Het was in de nacht van 31 juli op 1 augustus 1963 dat het Gelderse Elten, ten zuiden van Dinxperlo, vol stond met afgeladen vrachtwagens. De trucks zaten vol met boter, kaas en koffie. Na 14 jaar Nederlands te zijn geweest, werd het dorp aan Duitsland teruggegeven. Precies om 12 uur 's nachts was het dorp opeens Duits grondgebied en stonden de vrachtwagens aan de andere kant van de grens zonder ook maar 1 cent invoerrechten te betalen. De exporteurs omzeilden hiermee maar liefst 50 miljoen gulden (EURO 22,7 miljoen) aan invoerrechten!