Koninklijke Wachtkamer Baarn
Entrée Koninklijke Wachtkamer Baarn
Baarn
Op de trein wachten als een koning
Baarn - Tegenwoordig zijn er treintrajecten waar alleen tweede klas beschikbaar is. De derde klas werd in 1956 afgeschaft en tegenwoordig is het onderscheid tussen de eerste en tweede klasse minimaal. Je hebt alleen wat meer kans op een zitplaats en wat meer beenruimte in de eerste klasse. In wachtruimtes op het station wordt al helemaal geen onderscheid meer gemaakt. Of toch wel? Want wat doe je als je koning bent en op je trein staat te wachten?
Koninklijke wachtruimtes
Enkele stations in Nederland hebben een speciale wachtruimte voor de Koninklijke familie. Eén van die stations met zo'n eigen Koninklijke Wachtkamer is Baarn. Tegenwoordig is station Baarn een station als zovelen. Maar vroeger was Baarn een belangrijke bestemming voor rijke families uit Amsterdam, die hier mooie villa's in het groen hadden. En natuurlijk ook als residentie van de Koninklijke familie.Station Paleis Soestdijk
"Bijna had Paleis Soestdijk haar eigen station gehad" vertelt de rondleider in de Koninklijke wachtkamer op station Baarn. "Maar vanwege de slappe grond kon dat niet en ligt het tracé waar die nu ligt. Opvallend ook is dat er destijds twee stations waren in Baarn. Het huidige station was voor de spoorlijn naar Amsterdam. Het eindpunt van de rijken uit de hoofdstad. Het andere station, het even verderop gelegen "De Generaal", was voor de treinen richting Amersfoort en Utrecht."Koninklijke Wachtkamer Baarn
Feitelijk is een Koninklijke Wachtkamer niet echt nodig. Immers, wanneer de koning met de trein wil reizen staat deze al gereed voor het station. Er is zelfs een speciaal spoor voor gereserveerd.De wachtkamer in station Baarn heeft twee vertrekken, een grote salon en een kleine kamer met een toilet. Maar verwacht geen gouden toiletpot. Die bestaat niet.
Koninklijke wachtkamers op stations in Nederland
- Amsterdam Centraal (1889) - bij Paleis op de Dam
- Apeldoorn (1876 - Opgeheven in 1976), bij Paleis Het Loo
- Baarn (1874) - bij Paleis Soestdijk
- Den Haag HS (1893)
- Den Haag SS (1870 - Opgeheven in 1976) - Sinds 2004 in het Spoorwegmuseum in Utrecht
- Vlissingen Haven (1894 - Opgeheven in 1944) - Veerdienst met Engeland
Adrienne
Zeist
Ik heb jarenlang op station Baarn op de trein staan wachten en was nieuwsgierig hoe de wachtkamer er in het echt uitziet. Als je de kans hebt, moet je er zeker eens gaan kijken.
Wat zegt Nederland?
Gemiddeld 4 sterren
Op basis van 1 stemmen
Wat zegt Merel?
Redactrice hotspotholland.nl
De Koninklijke Wachtkamer werd gebouwd in 1874 en was destijds bedoeld als ontvangst- en vertrekplaats voor de koninklijke familie en haar gasten wanneer zij per trein reisden. Het is niet precies bekend hoe vaak de Koninklijke Wachtkamer ook daadwerkelijk is gebruikt. Na de Tweede Wereldoorlog raakte de wachtkamer buiten gebruik en werd deze in 1976 overgedragen aan de Nederlandse Spoorwegen.