De Moerputtenbrug bij Den Bosch, onderdeel van de voormalige Halve Zolenlijn
Den Bosch
De Halve Zolen Lijn
Den Bosch - De Halve Zolenlijn was vroeger een treinverbinding tussen 's-Hertogenbosch en Lage Zwaluwe. Omdat het tracé door het laagveenmoeras De Moerputten liep, werd in de 19de eeuw een 600 meter lange spoorbrug gebouwd: De Moerputtenbrug. De spoorlijn wordt al jaren niet meer gebruikt en de rails is grotendeels opgebroken - behalve bij de fotogenieke Moerputtenbrug. Dit deel van het traject is nu populair onder wandelaars, hardlopers en fietsers.
Schoenenindustrie in Waalwijk
De Halve Zolenlijn verwijst naar de tijd dat deze spoorlijn werd aangelegd om grondstoffen voor de schoen-industrie in Waalwijk te vervoeren. De plannen waren groots, want er is zelfs ruimte voor een tweede brug. Maar toen het goederenvervoer werd overgenomen door vrachtwagens, werd de spoorlijn overbodig. De spoorlijn werd opgebroken. Wat bleef was de spoordijk en de monumentale ijzeren Moerputtenbrug. Nu hebben wandelaars en fietsers hier ruim baan!
De Moerputtenbrug bij Den Bosch is populair bij plaatselijke fietsers en wandelaars
Muggenplaag
De aanleg van de spoorlijn naar Lage Zwaluwe werd in 1888 gestart. Overstromingen en muggenplagen vertraagden de bouw, maar al vanaf 1890 reden er 5 treinen per dag. Nadat de spoorlijn onrendabel was geworden kreeg de sloper in 1987 toestemming op de boel op te breken. Van de Langstraatspoorweg werden alleen de Moerputtenbrug (en de Venkantbrug) gespaard. Tegenwoordig is de Moerputtenbrug in beheer bij Staatsbosbeheer. In 2011 is de brug gerestaureerd en zijn er in het gebied diverse wandelroutes aangelegd.
Wat zegt Nederland?
Gemiddeld 4 sterren
Op basis van 1 stemmen